Open afsprakenlijn voor alleen 70-plussers; miljoen ouderen hebben het nakijken bij boosterprik

Minister De Jonge moet nú met een oplossing komen voor de ongeveer één miljoen ouderen die nog steeds geen afspraak hebben kunnen maken voor hun boosterprik. De gezamenlijke seniorenorganisaties vinden dat de minister moet uitleggen hoe hij denkt dat deze hele groep binnen tien dagen een afspraak kan maken én geprikt kan worden.
Minder digitaal vaardige en niet-mobiele ouderen hebben het nakijken bij de boosterprik. Het advies van de Gezondheidsraad om van oud naar jong te boosteren wordt niet opgevolgd, vinden ANBO, KBO-Brabant, KBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden en NOOM. Want de corona-afsprakenlijn 0800-7070 is zwaar overbelast, zeker sinds de persconferentie van afgelopen zaterdag. Seniorenverenigingen worden overspoeld met klachten. Sommige leden zeggen dat ze al
een week aan het bellen zijn, maar er niet tussen komen. Daarnaast wachten veel ouderen nog steeds op een uitnodigingsbrief. Deze is nodig om telefonisch een afspraak te maken.
Minister De Jonge wil vóór het einde van het jaar alle 60-plussers die dat willen geboosterd hebben. Maar dat lijkt inmiddels praktisch onhaalbaar.
De gezamenlijke ouderenorganisaties vinden dat er een aparte booster-afsprakenlijn voor de 70- plussers moet worden geopend. Juist binnen deze groep wachten veel mensen nog op een uitnodigingsbrief. Zij kunnen via de aparte lijn sneller een afspraak maken. Ook zal dat de druk op de bestaande lijnen verminderen. Het NOOM voegt daaraan toe dat het nog beter zou zijn als er een dergelijke afsprakenlijn komt voor alle 60-plussers, aangezien veel migrantenouderen dán al groot risico lopen vanwege hun kwetsbare gezondheid en zij vaak onvoldoende digivaardig zijn om online een afspraak te maken.
Daarnaast scheelt het veel tijd als de uitnodigingsbrief niet langer nodig is. Op basis van het burgerservicenummer kan ook prima worden gecontroleerd wie er aan de telefoon is.
Het ministerie van VWS roept mensen op om zoveel mogelijk online een afspraak te maken, maar dat is voor lang niet alle ouderen een optie. Ook zij die best digitaal vaardig zijn, lukt het vaak niet om
online een afspraak te maken. De bottleneck zit doorgaans bij de DigiD-code. Ook niet-mobiele thuiswonende ouderen moeten nog steeds wachten op hun boosterprik. Zij zijn pas in januari aan de beurt vanwege de drukte bij de GGD. Huisartsen mogen het overnemen, maar zij zijn vaak overbelast.