Nibud: “Grote bedragen opnemen moet geen geld kosten”

Vanaf 1 juli wordt het voor sommige mensen duurder om contant geld op te nemen bij een automaat. ABN Amro is de eerste bank die het opnemen van contant geld duurder maakt. De Rabobank gaat na de zomer extra geld vragen.
Budgetinstituut Nibud vindt dat een zorgelijke ontwikkeling. “De Nederlandsche Bank zegt dat contant geld nog steeds een belangrijke maatschappelijke rol vervult. Dat geldt vooral voor mensen in de samenleving die moeite hebben met abstracties zoals het digitale betalingsverkeer of er beperkt toegang toe hebben. Denk daarbij aan de groep van 2,5 miljoen laaggeletterden in onze samenleving”, zegt directeur Vliegenthart.
Ook vinden veel ouderen het nog steeds lastig om alles digitaal te betalen. Het is voor die groep al moeilijker geworden om contant geld op te nemen, omdat steeds meer bankfilialen zijn gesloten en geldautomaten zijn verdwenen vanwege het toenemende aantal plofkraken. Volgens het budgetinstituut moeten mensen niet worden gedwongen om digitaal geld te gebruiken als contant geld nog steeds een wettig betaalmiddel is. “Het gebruik van contant geld moet niet worden belast met een gebruikersboete.”
De Consumentenbond en ouderenbonden hebben eerder al bezorgd gereageerd op de extra kosten voor het opnemen van contant geld.
Lees het volledige artikel op de website van de NOS