• 55 plussers in financiële nood

    Het mag dan best goed gaan met Nederland. Dat geldt zeker niet voor iedereen. Voor veel 55 plussers is het sappelen. Vaak zijn mensen boven de vijftig hun baan kwijt geraakt en lukt het ze niet nog in te stappen op de arbeidsmarkt. Oud werknemers zijn afgekeurd of zijn na een paar flex-contracten uit het arbeidsproces geraakt. Zo’n 25% komt in de bijstand terecht en daar wachten hen allerlei regelingen en toeslagen die elkaar in de weg staan. Mikail Gören weet daar alles van. Hij procedeerde twee jaar tegen de gemeente omdat hij een deel van zijn uitkering moest inleveren vanwege de ‘kostendelersnorm’. Hij zorgt voor zijn Asperger zoon, die geen huis kan vinden en dat betekent dat hij het ontbrekende geld bij zijn zoon moet halen. Zijn zoon heeft geen baan dus kwam Mikail in de misère terecht. Ondanks alle tegenwerking heeft hij toch zijn geld terug gekregen. Maar als zijn zoon straks klaar is met zijn MBO opleiding wacht hem opnieuw dezelfde korting.

    Bekijk het videofragment van Nieuws en Co van 22 september


  • Voorkom toenemende financiële uitzichtloosheid kwetsbare 55-plusser

    Een te grote groep jonge senioren gaat financieel ongezond de AOW in. Dat blijkt uit een onderzoek van Regioplan in opdracht van de seniorenorganisaties KBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden, ANBO, FASv en NOOM. De organisaties pleiten voor maatregelen die ervoor zorgen dat de groeiende groep kwetsbare jonge senioren financieel wordt ontzien en worden gesteund bij het vinden van betaald werk. Het huidige, demissionaire, kabinet zou nu al moeten afzien van (en compensatie bieden voor) maatregelen die de uitkeringshoogte voor jonge senioren aantasten, de drempel moeten verlagen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering van 35% naar 15% arbeidsongeschiktheid en de kostendelersnorm moeten afschaffen.   Lees meer


  • Laat senioren meedenken over Wet voltooid leven

    In 2020 diende D66-Kamerlid Pia Dijkstra  het initiatiefwetsvoorstel ‘voltooid leven’ in. Dat voorstel moet tegemoetkomen aan de behoefte van de ‘gezonde’ oudere van 75 jaar of ouder met een actuele weloverwogen wens om zijn of haar leven actief te beëindigen. Seniorenorganisaties zien dat het onderwerp onder hun achterban ‘leeft’. Maar vooral ook dat er heel veel vragen zijn: Wat wordt eigenlijk verstaan onder een ‘voltooid leven’? Wie bepaalt dat? Hoe consistent is een wens tot levensbeëindiging, of zou dat moeten zijn? Welke rol spelen levensbeschouwing en religie in dezen. Wat doet het wetsvoorstel met de beeldvorming over ouderen? Wat betekent een en ander voor de huidige ­euthanasiepraktijk, enzovoorts. Vragen die antwoorden verdienen – en debat. Niet alleen in het parlement, maar vooral ook in de ­samenleving. Daarom doen seniorenorganisaties  Anbo, KBO-PCOB, Koepel gepensioneerden, Noom, FASv en KBO Brabant. gezamenlijk  een oproep aan de politiek. Een waardig levenseinde, en breder: een waardige laatste levensfase, vraagt om een waardig debat. Laten we dat éérst met elkaar voeren en vervolgens bezien wat nodig is.

    Lees de ingezonden brief van John Kerstens (voorzitter van de Koepel Gepensioneerden) in Trouw.


  • Reactie op experimentenbesluit nieuwe stembiljetten

    Het wetsvoorstel Tijdelijke experimentenwet nieuwe stembiljetten (ingediend bij de Tweede Kamer) maakt het mogelijk om bij verkiezingen te experimenteren met een nieuw stembiljet. Gebruik van een nieuw stembiljet is erop gericht dat het stembiljet a) eenvoudiger te hanteren en tellen is en b) de mogelijkheid heeft om er logo’s van politieke partijen op te plaatsen. Samen met Ieder(in), Sien, KansPlus, LFB, KBO-PCOB, Oogvereniging en Stichting ABC heeft het NOOM een reactie ingebracht bij de internet-consultatie oever het wetsvoorstel. De organisaties ondersteunen in de reactie het voorstel omdat het de toegankelijkheid van het verkiezingsproces voor een grote groep mensen vergroot. Zeker voor de ruim 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd, analfabeet, anderstalig zijn of een cognitieve beperking hebben. Het voorstel dat nu voorligt vereenvoudigt het stembiljet en is in lijn met voorstellen die eerder vanuit de ervaringsdeskundigen zelf gedaan is.
    In de reactie wordt verder aandacht gevraagd voor de volgende punten:

    1. het stembiljet moet beschikbaar zijn in pictogrammen met de logo’s van de politieke partijen en lijstnummers, voor mensen die moeilijk of niet kunnen lezen;
    2. het stembiljet moet in een relevant aantal stembureaus zelfstandig bruikbaar zijn voor mensen met een visuele beperking;
    3. werk bij het ontwerp van het stembiljet volgens de principes van inclusief ontwerp en betrek ervaringsdeskundigen bij het ontwerp, testen, daadwerkelijk gebruik tijdens de verkiezingen en bij de evaluatie.

  • Actieplan toegankelijkheid en bereikbaarheid betaaldiensten voor consumenten uit kwetsbare groepen

    De Nederlandsche Bank voert periodiek in opdracht van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) een bereikbaarheidsmonitor uit. Een van de zaken die daarin wordt onderzocht is hoe verschillende groepen consumenten de toegankelijkheid en bereikbaarheid van betaaldiensten ervaren. Uit de Bereikbaarheidsmonitor 2021 blijkt dat consumenten uit kwetsbare groepen, zoals ouderen, gehandicapten en mensen met een lage digitale vaardigheid, een lager rapportcijfer geven voor de algemene tevredenheid over de bank- en betaaldiensten dan bij de vorige monitor uit 2016: gemiddeld een 7,1 in 2021 tegen gemiddeld een 7,5 in 2016.
    Om de ontwikkeling bij kwetsbare groepen te keren heeft het MOB een actieplan opgesteld.
    Dit plan kent drie onderdelen. Ten eerste het beter informeren van mensen uit kwetsbare groepen over initiatieven van banken om de toegankelijkheid te verbeteren. Ten tweede het verbeteren van de persoonlijke aandacht op lokaal niveau – waar daar behoefte aan is – eventueel door servicepunten op te richten op plekken waar bankkantoren zijn verdwenen. Ook het opstellen van een stappenplan voor de sluiting van bankkantoren is hier onderdeel van. Ten derde het in samenwerking met maatschappelijke organisaties inventariseren van de precieze behoeften van kwetsbare groepen en het bedenken van oplossingen om aan die behoeften tegemoet te komen.
    Lees het volledige artikel op de website van De Nederlandsche Bank


  • Motie tegen cash-boetes aangenomen

    Een motie van het  lid van de Tweede Kamer Henk Nijboer (PvdA) waarin de minister van financiën gevraagd wordt in gesprek met banken ervoor te zorgen en indien nodig wettelijk af te dwingen dat mensen kosteloos hun geld kunnen blijven opnemen is op 6 juli aangenomen. Aanleiding voor de motie was het voornemen van ABN AMRO en Rabobank om geld te gaan vragen voor het opnemen van eigen geld, terwijl veel groepen er baat bij hebben als ze contant kunnen betalen, bijvoorbeeld als ze beperkt budget hebben, digitaal minder vaardig zijn of willen leren omgaan met geld. Dat geldt in veel gevallen ook voor migrantenouderen.
    Minister Hoekstra gaat met de banken in gesprek over de extra kosten die ze rekenen voor het opnemen van contant geld. Die toezegging deed de minister in een Kamerdebat over de kwestie.

    Zie ook dit artikel op de website van de Consumentenbond.


  • Onderzoek toekomst contant geld

    In opdracht van De Nederlandsche Bank en het MOB (Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer), waarin ook ouderenorganisaties zijn vertegenwoordigd, heeft McKinsey & Company een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van contant geld in Nederland. Daarbij is ook aandacht besteed aan de rol van contant geld voor kwetsbare groepen, waaronder ouderen.
    Uitgangspunt van DNB en MOB is het waarborgen van een maatschappelijk efficiënte, veilige, bereikbare, duurzame, betrouwbare, bruikbare, robuuste en betaalbare infrastructuur voor contante betalingen.
    Naar verwachting zal het gebruik van contant geld verder blijven dalen. De vraag is in hoeverre een daling van het cashgebruik een probleem voor de maatschappij vormt. Om dit te bestuderen worden in het rapport drie dimensies onderscheiden: ten eerste contant geld als back-up voor elektronische toonbankbetalingen, bijvoorbeeld bij pinstoringen, ten tweede contant geld als regulier betaalmiddel, en tenslotte contant geld voor cashafhankelijke groepen. Wat betreft deze laatste dimensie wordt in het rapport geconstateerd dat contant geld relatief veel wordt gebruikt door groepen die als kwetsbaar omschreven kunnen worden: mensen met een beperking (waarvan circa 300.000-400.000 mensen sterk van cash afhankelijk zijn), senioren (waarvan circa 750.000-850.000 mensen sterk van cash afhankelijk zijn), en mensen in schuldhulpverlening en mensen zonder betaalrekening (waarvan circa 300.000 mensen sterk van cash afhankelijk zijn) Lees meer


  • Manifest noodzaak integraal ouderenbeleid

    De ouderenorganisaties ANBO, KBO-PCOB, Koepel gepensioneerden en NOOM hebben in een manifest vijf actiepunten op een rij gezet die als handvatten kunnen dienen voor een beleid dat er voor zorgt dat mensen op een goede manier oud kunnen worden en waarin de kansen en mogelijkheden van ouderen optimaal worden benut. Die actiepunten zijn:

    1. Bevorderen van goed en prettig wonen in leefbare wijken
    2. Investeren in preventie, zoals leefstijl
    3. Verbeteren van koopkracht
    4. Indexeren pensioenen
    5. Een integrale aanpak

    Het manifest is onder meer aangeboden aan de Tweede Kamer en de ministeries van VWS en BZK

    Lees het manifest


  • SCP: deel van thuiswonende ouderen ontvangt te weinig passende zorg

    Een deel van de thuiswonende ouderen ontvangt niet of te weinig passende zorg, zegt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een vandaag verschenen rapport. Ruim 1,2 miljoen 75-plussers wonen in Nederland zelfstandig. Over het algemeen redden zij zich goed, maar een deel wordt belemmerd door ‘hardnekkige’ knelpunten.
    De overheid wil dat ouderen langer thuis blijven wonen, maar een deel komt daardoor in de knel, schetst het SCP in dit rapport. Sommige ouderen voldoen soms (net) niet aan de voorwaarden om zorg of ondersteuning te krijgen, terwijl anderen moeite hebben om passend aanbod te vinden.Ook staan sommigen niet goed op de radar van professionele hulpverleners, terwijl ze wel zorg nodig hebben. Financiële redenen kunnen daarbij een rol spelen, maar ook de wens om zelf regie te houden.”Het zorgstelsel voor ouderen is zo ingewikkeld dat het moeilijk is om een volledig overzicht te krijgen van de verschillende zorgdomeinen en welke geldpotjes er allemaal zijn”, zegt Inger Plaisier, onderzoeker bij het SCP.
    Het NOOM is geraadpleegd bij dit onderzoek en heeft een aantal knelpunten die door het netwerk zijn gesignaleerd aan de onderzoekers doorgegeven.

    Lees meer op de website van de NOS
    Download het rapport ‘Passende zorg voor ouderen thuis’


  • Stand van zaken uitvoering Sociale zekerheid: ondergebruik AIO

    Op 6 juli bood de  minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer de Stand van de uitvoering sociale zekerheid aan. In deze brief informeert hij over de ontwikkelingen in de uitvoering van sociale zekerheid, de prioritaire thema’s waaraan UWV en de SVB werken en geeft hij inzicht ik inzicht in de knelpunten of risico’s die hierbij spelen. Een van de knelpunten, waarop ook het NOOM regelmatig heeft gewezen, is het niet-gebruik van de Aanvullende inkomensvoorziening voor ouderen (AIO). De AIO is bijstand voor ouderen die door de SVB aan ouderen kan worden verleend die geen volledige AOW hebben opgebouwd en/of van wie de partner nog niet AOW-gerechtigd is, wanneer ze als huishouden onvoldoende andere middelen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien. De Algemene Rekenkamer constateerde dat het niet gebruik van de AIO hoog was. Dat betekent dat een groep kwetsbare ouderen waarschijnlijk in armoede verkeert. De SVB constateert in haar knelpuntenbrief wet- en regelgeving dat de SVB de groep van mogelijke AIO-gerechtigden onvoldoende in beeld heeft, omdat de SVB niet over inkomens-en vermogensgegevens beschikt.

    De SVB geeft aan dat de aanpak van het niet-gebruik hierdoor onvoldoende oplevert. Het signaal van de SVB heeft mede geleid tot een meersporenaanpak om het niet-gebruik terug te dringen. De drie sporen om niet-gebruik terug te dringen zijn: verdiepend onderzoek om meer inzicht te krijgen in de achtergronden van het niet-gebruik; ontwikkeling van een nieuwe, gerichte inzet van gegevensuitwisseling voor de benadering van burgers die geen beroep op de AIO doen, maar er misschien wel recht op hebben; en het versterken van bestaande uitvoeringsprocessen. Lees meer