• Snel actie nodig om toegang betalingsverkeer te verbeteren

    Banken moeten snel concrete maatregelen nemen om bankieren voor alle consumenten toegankelijk te maken en te houden. Dat zeggen belangen- en consumentenorganisaties in een reactie op het onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) naar de digitalisering van het betalingsverkeer. Uit dat onderzoek blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren. 
    Het DNB-rapport (DNB) maakt korte metten met het idee dat vooral ouderen moeite hebben met digitaal bankieren en dat het probleem in de loop der jaren vanzelf verdwijnt. Ook consumenten met bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking of die niet goed kunnen lezen, lopen vast. Net als mensen die de Nederlandse taal onvoldoende spreken of de cultuur niet kennen. ‘Het rapport is een eyeopener’, vinden de belangenorganisaties. ‘Het maakt voor het eerst een grote en diverse onzichtbare groep bankklanten zichtbaar.’ 

    Afhankelijkheid
    Het onderzoeksrapport schetst een ontnuchterend beeld van de gevolgen van digitalisering van het betalingsverkeer voor mensen in een kwetsbare positie. De sluiting van veel bankfilialen en het afschaffen of steeds duurder maken van basiszaken als overschrijfformulieren, inlogtokens en papieren afschriften, leiden bijvoorbeeld tot afhankelijkheid. Mensen zien zich genoodzaakt bankzaken uit handen te geven aan anderen. ‘Zeer ongewenst’, aldus de belangenbehartigers. ‘Niet-digitaal bankieren moet voor bepaalde groepen mogelijk blijven.’ 

    Niet financieel gestraft
    De banken hebben in een reactie op het rapport al aangegeven dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is. De belangenorganisaties zijn blij met deze toezegging. ‘Maar’, waarschuwen ze: ‘Dat mag niet tot extra kosten voor deze doelgroep leiden. Consumenten mogen niet financieel gestraft worden omdat ze niet mee kunnen met de digitalisering.’

    Persoonlijk contact
    De belangenorganisaties herkennen veel knelpunten in het rapport. Al langer wijzen zij de sector bijvoorbeeld op het gebrek aan persoonlijk contact door sluiting van kantoren en een ondoordringbaar, niet altijd behulpzame telefonische klantenservice.
    Tegelijk constateert DNB dat de doelgroep nauwelijks op de hoogte is van de diverse servicepunten, zorgcoaches en cursussen die banken bieden. Die mismatch moet worden opgelost, vinden de belangenorganisaties. Er moet zo snel mogelijk een landelijk dekkend netwerk van lokale, wijkgerichte bankservicepunten komen, waar klanten van alle banken persoonlijk worden geholpen met hun algemene bankvragen. 

    De organisaties onderschrijven de visie van DNB dat de groep kwetsbare consumenten alleen maar groter wordt als banken geen actie ondernemen. Ze roepen de banken daarom met klem op om de adviezen uit het rapport over te nemen in een concreet uitvoeringsplan. Op zeer korte termijn en op grote schaal.  

    De uitgebreide reactie van de belangen- en consumentenorganisaties leest u hier.

    Het uitgebreide nieuwsbericht van De Nederlandsche Bank leest u hier en de reactie van de banken op dat rapport lees u hier.

    Dit is een gezamenlijke reactie van: ANBO, Consumentenbond, Iederin, KBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden, Netwerk Organisaties van Oudere Migranten (NOOM), Oogvereniging, Stichting ABC, Senioren Netwerk Nederland.

     


  • Belastingdienst zegt toe: “Papieren aangifte blijft mogelijk”

    Omdat niet alle ouderen (voldoende) digitaal vaardig zijn, blijft de papieren aangifte mogelijk. Dat zegt de Belastingdienst in een reactie op het onderzoek ‘digitale vaardigheden’ van seniorenorganisatie KBO-PCOB.
    Volgens de dienst zijn er geen plannen om het af te schaffen. Ingrid Rep, directeur KBO-PCOB: “Dat is goed nieuws. Het leven wordt steeds digitaler, ook de zaken die de overheid aanbiedt. De digitale belastingaangifte hangt voor sommige ouderen als een zwaard van Damocles boven het hoofd, gelukkig kunnen we die zorg wegnemen en blijft er een papieren alternatief beschikbaar.” Volgens de Belastingdienst is op dit moment slechts 1 procent van alle aangiftes niet digitaal, vermoedelijk kiezen vooral ouderen voor de papieren mogelijkheid.
    Al blijft er een groep senioren die niet of nauwelijks digitaal vaardig is, er is ook een grote groep senioren die het digitale leven helemaal omarmd heeft. Dat blijkt uit het onderzoek ‘digitale vaardigheden’ onder internettende senioren. Een opvallende uitkomst is dat bellen is ingeruild voor WhatsApp. Bijna negen op de tien senioren (87%) met internet maken gebruik van deze berichtendienst. Slechts een kwart (25%) geeft de voorkeur aan bellen boven appen.
    Lees het volledige artikel op de website van KBO-PCOB


  • Veranderingen bij het NOOM

    Coördinatoren Lucia Lameiro García en Jeanny Vreeswijk-Manusiwa verlaten het NOOM. Zij coördineerden de afgelopen 7 jaren de activiteiten en projecten van het NOOM en hebben bijgedragen aan de sterke positie van het NOOM als gesprekspartner voor de overheid en als gewaardeerde partner in samenwerkingsorganen.
    Het bestuur heeft Freddy May aangetrokken als interim coördinator per november 2022, voor een periode van 6 maanden, met als taken de lopende zaken te coördineren, een aanzet te geven voor nieuwe projecten en te zorgen voor continuïteit van de organisatie in en na 2023, onder meer door te zoeken naar een geschikte opvolger. De heer May was betrokken bij de oprichting van het NOOM en kent  als eerste coördinator van de organisatie het NOOM goed.
    Met de inzet van de heer May als interim coördinator verwacht het bestuur dat het NOOM kan blijven functioneren als dé belangenbehartigingsorganisatie en het kenniscentrum met betrekking tot migrantenouderen.

    Contactgegevens
    Freddy May
    e-mail: fredmay@xs4all.nl
    telefoon: 06-53554818


  • Belastingteruggave over 2021

    Ruim 350.000 mensen ontvingen 20 of 21 januari een brief van de Belastingdienst waarin staat dat zij mogelijk recht hebben op. Het gaat om mensen die niet verplicht zijn om aangifte te doen maar mogelijk wel te veel belasting hebben betaald.
    Door belastingaangifte te doen weten mensen gelijk of en hoeveel geld ze terugkrijgen. De grootste groep die een brief ontvangt (ruim 250.000) is ouder dan 21 jaar. Zo’n 30% van deze groep is gepensioneerd. Zij kunnen recht hebben op een teruggave omdat zij naast hun AOW een klein pensioen genieten waarop te veel belasting is ingehouden. Ook jongeren met een bijbaantje hebben vaak recht op belastingteruggave.
    Om aanspraak te kunnen maken op belastingteruggave moeten zij wel belastingaangifte doen. Dat kan tot vijf jaar terug. Daarvoor kunnen zij gebruik maken van de aangifte app of het online aangifteprogramma. Daar staan veel gegevens vooraf ingevuld die wel gecheckt en eventueel aangevuld moeten worden. Ook is het nog mogelijk om aangifte te doen op papier.
    In oktober 2022 verstuurde de Belastingdienst ruim 565.000 brieven over een mogelijke belastingteruggave over 2021. Veel mensen hebben hierop gereageerd. De groep die nog niet gereageerd heeft, ontvangt nu een herinnering.

    Hulp bij de aangifte
    Wie vragen heeft over de brief of geholpen wil worden bij de belastingaangifte kan gratis hulp krijgen. Op de website van de Belastingdienst staan verschillende vormen van hulp bij het doen van aangifte (belastingdienst.nl/hulp). Mensen kunnen met hun vragen ook terecht bij de Belasting Telefoon (gratis op telefoonnummer 0800 – 0543).


  • Ouderen met migratieachtergrond: zie de hele mens

    In een artikel op NieuwWij wijst onderzoeker Soukaina El Jaouhari op een valkuil  bij het hanteren van een cultuursensitieve benadering. Cultuursensitiviteit houdt in dat zorgprofessionals zich bewust zijn van hun eigen normatieve kaders waarbinnen ze waarnemen en handelen, en tegelijkertijd open en objectief staan ten opzichte van cultuurverschillen. De praktijk blijkt echter weerbarstig. We zien in de zorgpraktijk dat aannames over etnische groepen soms het uitgangspunt vormen in de cultuursensitieve benadering. Onbewust wordt hierbij – onterecht – uitgegaan van homogeniteit bij etnische groepen. Dingen als taal, het kennen van de cultuur en de daarbij behorende sociale regels, gewoonten en gebruiken van migrantgroepen lijken leidend te zijn. Hoewel dit zonder twijfel stuk voor stuk aspecten zijn die een substantiële rol spelen in de leefwereld van mensen met een migratieachtergrond, schuilt het gevaar in het toeschrijven van gedrag, hulpvragen en signalen aan de culturele achtergrond van mensen met een migratieachtergrond. Een voorbeeld is een zorgprofessional die vertelt over een van haar cliënten: “Ik sprak met een mantelzorger, en dochter, van een oudere Marokkaanse dame, en zij gaat altijd met haar moeder mee naar de huisarts. Dat doet ze vast zo omdat dat normaal is in Marokko.” Door de culturaliserende bril waarmee deze zorgprofessional naar haar cliënte en diens zorgvragen kijkt, gaat zij voorbij aan wat er mogelijk of zelfs waarschijnlijk nog meer speelt in de leefwereld van haar cliënte. De tendens om cultuur als verklarende factor te nemen bij zorgvragen is beperkend en kan zelfs schadelijk zijn. Door te denken in hokjes wordt immers onvoldoende recht gedaan aan de specifieke leefwereld en ervaring van deze mensen en aan de individualiteit van hun zorgvragen.
    Lees het volledige artikel op NieuwWij


  • Helft ouderen die recht heeft op aanvulling AOW vraagt dat niet aan: “Aanvraag moet makkelijker”

    Tienduizenden ouderen leven onder het bestaansminimum. Vaak komt het omdat mensen in het buitenland hebben gewoond en daardoor geen volledige AOW-uitkering opgebouwd. Vooral ouderen met een migratie-achtergrond zijn hier de dupe van. Er is wel een extra uitkering voor deze mensen, maar de voorwaarden daarvoor zijn heel streng. Dat moet anders, vinden de partijen DENK en de ChristenUnie. Daarom pleiten ze vandaag in de Tweede Kamer voor meer maatwerk om armoede onder ouderen tegen te gaan.
    Natasja Gibbs praat in De Nieuws BV met Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) over dit plan.
    Beluister het interview


  • VWS materialen en campagnes over Corona

    Corona is nog niet weg. Daarom wijst het ministerie van VWS op de informatieve- en voorlichtingsmaterialen die het heeft ontwikkeld:

    • De lopende mediacampagnes met verschillende offline en online materialen als advertenties, videoclips en radiospots.
    • Een serie nieuwe materialen, zoals de videoserie ‘College met professor Van Dongen’ die tot aan de kerst wordt verspreid via YouTube, Facebook, Instagram en Twitter. Op 7 december zijn de video’s ook beschikbaar in REELS: In de serie beantwoordt professor Jacques J.M Van Dongen (LUMC) vanuit immunologisch perspectief 10 vragen over het coronavirus in 10 video’s van circa 1 minuut.
    • Materialen voor specifieke doelgroepen zoals ouderen, anderstaligen en zorgmedewerkers
    • Twee toolkits: een Algemene toolkit (met materialen voor het algemeen publiek): communicatietoolkit coronavaccinatie en een toolkit voor specifieke doelgroepen (met materialen voor anderstaligen, laaggeletterden en andere groepen die we niet via de algemene publiekscampagnes bereiken). In de toolkits staan alle communicatiemiddelen vanuit VWS die je kan gebruiken voor je eigen communicatie. De toolkits worden continu bijgewerkt.

    Voor een compleet overzicht van alle campagnes en materialen: klik hier.


  • Reactie seniorencoalitie op programma Wonen en zorg voor ouderen

    Op 23 november stuurden minister Helder en minister De Jonge het programma “Wonen en zorg voor ouderen” naar de Tweede Kamer. In een reactie hierop schrijft de Seniorencoalitie (ANBO, KBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden en NOOM) blij te zijn met de ambitie voor de bouw van 290.000 woningen voor ouderen. Het is volgens de coalitie mooi dat het programma zowel onderdeel uitmaakt van de Woon- en Bouwagenda van de minister van Volkshuisvesting als van het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg van de minister voor Langdurige zorg en Sport. Hopelijk gaat deze samenwerking leiden tot een integrale aanpak waarin goed en passend wonen wordt verbonden met welzijn en wijken met goede voorzieningen.
    Hoewel de coalitie blij is met de gezamenlijke aanpak, wijst zij er op dat alles afhangt van hoe de concrete uitwerking eruit gaat zien. Het is daarbij belangrijk dat ouderen goed betrokken worden in de processen en besluitvorming. En dat het gesprek wordt gevoerd mét oudere mensen en niet óver oudere mensen.
    In de reactie vraagt de coalitie aandacht voor de volgende thema’s:

    Haalbaarheid ambitie en terugvalscenario’s
    In steeds meer rapporten wordt getwijfeld over de haalbaarheid van de bouwplannen. Naast de vragen  rondom stikstof hebben we te maken met de toewijzing van locaties, de afgifte van vergunningen en de stijgende bouwkosten. Het lijkt de coalitie verstandig om terugvalscenarios’s te hebben.

    Verpleegzorgplaatsen voor zeer kwetsbare mensen nu
    Een van de voorgestelde maatregelen is om het aantal verpleeghuisbedden niet te verhogen. Dit terwijl er genoeg signalen zijn dat de behoefte aan intensieve zorg toeneemt. De Seniorencoalitie pleit voor een betere overgangssituatie met meer capaciteit dan nu voorzien ismen dringt aan op (al dan niet tijdelijke) maatregelen om verpleeghuisplaatsen voor een grotere en diverse groep beschikbaar te maken.

    Bouwen met het oog op palet aan zorgmogelijkheden
    De coalitie is benieuwd naar de mogelijkheden van de geclusterde woonvormen en hoe er ingespeeld wordt op de diversiteit,  waaronder de behoefte van ouderen met een migratieachtergrond.

    Investeren in welzijn en wijken
    Alleen woningen is niet genoeg. Het is belangrijk om naast het bouwen van woningen ook de wijken en de voorzieningen mee te nemen in de visie en woondeals. Er moet een goede infrastructuur in de wijken komen van zorg en welzijn.

    Lees hier de volledige reactie


  • Toegankelijk betalingsverkeer vergt grotere prioriteit.

    15 november jongstleden constateerde het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) dat Toegankelijk betalingsverkeer nog meer prioriteit vergt. Het MOB roept banken op om meer prioriteit te geven aan het verbeteren van de toegankelijkheid van betaaldiensten. De Nederlandse Bank (DNB) publiceert medio december 2022 een onder consumenten in kwetsbare posities uitgevoerd verdiepend onderzoek. Uit dat onderzoek blijkt, onder andere, dat tussen de 1,8 en 2,6 miljoen volwassenen in ons land niet zelfstandig al hun bank- en betaalzaken kunnen of willen regelen.
    De resultaten van het verdiepende DNB-onderzoek betekenen dat de toegankelijkheid door de banken verder verbeterd moet worden. Volgens het MOB kunnen banken hier meer prioriteit aan geven door meer menskracht en middelen beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld om meer en sneller lokale servicepunten voor hun klanten te realiseren en met name hun niet-digitale dienstverlening waar mogelijk te verbeteren. DNB zal, als voorzitter van het MOB, de bankbestuurders hiertoe oproepen. Daarnaast organiseert DNB in januari 2023 een workshop met de banken, belangenorganisaties en andere stakeholders om te bezien hoe de resultaten van het verdiepende onderzoek kunnen worden omgezet in concrete maatregelen om de toegankelijkheid voor mensen uit de aandachtsgroepen te verbeteren. Dit alles kan een belangrijke bijdrage leveren om de door de aandachtsgroepen ervaren ontoereikende toegankelijkheid in het betalingsverkeer te verbeteren.
    Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) is een overlegplatform waarin organisaties betrokken bij het aanbieden en afnemen van betaaldiensten zich inzetten voor een veilig, betrouwbaar, toegankelijk en efficiënt betalingsverkeer voor iedereen. Het MOB wordt voorgezeten door DNB en komt twee keer per jaar bijeen.


  • Campagne over aanvragen of wijzigen toeslagen

    Het kabinet wil mensen die gebruik maken van één of meerdere toeslagen wijzen op het belang van het tijdig doorgeven van wijzigingen die van invloed kunnen zijn op de hoogte van toeslagen. Bovendien krijgen vanaf 1 januari ook ongeveer 500.000 extra huishoudens recht op één of meerdere toeslagen. Voor hen is het belangrijk om te checken of zij vanaf 1 januari in aanmerking komen voor een toeslag. Daarom start vanaf 21 november de landelijke campagne “Check, pas aan en door!”

    Ruim 5,7 miljoen huishoudens maken op dit moment gebruik van 1 of meerdere toeslagen. Zij ontvangen binnenkort een brief en hoeven geen nieuwe aanvraag te doen. Het is wel belangrijk dat zij de informatie controleren op basis waarvan Toeslagen het nieuwe voorschot heeft berekend. Daarom start een grote landelijke campagne om mensen te informeren over het gebruik van toeslagen. In de campagne wordt ook aandacht besteed aan het belang van het up-to-date houden van de gegevens waarop Toeslagen de toeslagen baseert. Hiermee wordt voorkomen dat mensen, die een toeslag ontvangen, geconfronteerd worden met een terugvordering.

    Vanaf 1 januari hebben ongeveer 500.000 extra huishoudens recht op 1 of meerdere toeslagen. Dat is het resultaat van de koopkrachtmaatregelen die het kabinet heeft genomen. Voor hen is het belangrijk om te checken of zij vanaf 1 januari in aanmerking komen voor een toeslag. Het aanvragen en aanpassen van toeslagen is eenvoudig online te regelen via toeslagen.nl. Op de website wordt precies uitgelegd hoe mensen zorg-, huur- of kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget kunnen aanvragen. Ook is er vanaf 25 november een rekenhulp beschikbaar. Hier kunnen zij berekenen of ze in aanmerking komen voor een toeslag. Hierin zijn de wijzigingen vanaf 1 januari al verwerkt. Mensen die toch moeite hebben met het online regelen van het aanvragen of wijzigen van hun toeslagen, kunnen daarbij ondersteuning krijgen. Bijvoorbeeld bij balies en steunpunten of via een Toeslagenservicepunt: een netwerk van vaste intermediairs waar Toeslagen mee samenwerkt. Denk hierbij aan hulp- en dienstverleners zoals bibliotheken, ouderenbonden, formulierenbrigades, lokale ouderenorganisaties en sociaal raadslieden. Via toeslagen.nl kun je een servicepunt bij jou in de buurt vinden.

    Vanaf 1 januari zijn verschillende toeslagen verhoogd. Ook is de inkomensgrens aangepast en waardoor meer mensen in aanmerking komen voor 1 of meerdere toeslagen. Uit onderzoek blijkt dat er een groep mensen is die wel recht hebben op een of meerdere toeslagen, maar daar geen gebruik van maken. Het is zeker nu, op het moment dat de energieprijzen stijgen en dagelijkse boodschappen duurder zijn, dan ook des te belangrijker dat mensen de toeslagen ook echt aanvragen.