• Seniorencoalitie: pensioenwet zo onacceptabel

    De Seniorencoalitie vindt de Wet Toekomst Pensioenen in de huidige vorm onacceptabel. Al vóór 2027 moeten de pensioenen worden geïndexeerd, maar daar is in het wetsvoorstel weinig zicht op. Daarmee breekt het kabinet zijn belofte van een koopkrachtig pensioen.  Bovendien dreigt de koopkracht van het pensioen daarna op een structureel lager niveau te liggen. Het vertrouwen in en draagvlak onder gepensioneerden en oudere werknemers voor het nieuwe pensioenstelsel dreigt verloren te gaan.
    De Seniorencoalitie van ANBO, KBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden en NOOM wijst erop dat voor de grote meerderheid van de gepensioneerden de indexatieachterstand al rond de 23% bedraagt. Dat terwijl de pensioenvermogens sinds 2008 ruim verdubbeld zijn tot circa 1800 miljard euro. Die uitholling van de waarde van het pensioen zet zich versneld voort nu de prijsinflatie oploopt tot 7%. Als het kabinet de regels niet aanpast, zal de daling van de koopkracht van het tweede-pijlerpensioen tot 40% kunnen oplopen. Dat is onacceptabel. En al kan door de licht gestegen rente her en der wel worden geïndexeerd, dan nog zal de verhoging in geen verhouding staan tot de gestegen prijzen. Het kabinet heeft zich de afgelopen jaren doof gehouden voor de fundamentele kritiek van de Seniorencoalitie. Daarmee verspeelt het kabinet het gewenste vertrouwen en zet het het benodigde draagvlak voor de vernieuwing van het pensioenstelsel op het spel. Lees meer


  • Kabinet gaat op zoek naar arme ouderen: waarom halen ze hun AOW niet op?

    Het kabinet begint een zoekactie naar bijna 20 duizend ouderen die onder de armoedegrens leven maar geen gebruik maken van uitkeringsgeld waar zij wel recht op hebben. Het gaat vooral om ouderen die een onvolledige AOW krijgen omdat zij een tijd in het buitenland hebben gewoond. Ouderen die alleen van een onvolledige AOW moeten rondkomen, kunnen een aanvulling tot het bestaansminimum krijgen. Dat kan via de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen, de AIO, een regeling vergelijkbaar met de bijstand. De regeling is ingesteld toen bleek dat met name voormalige gastarbeiders van alleen een onvolledige AOW moesten rondkomen.
    Uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer, het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Sociale Verzekeringsbank, die de AOW uitbetaalt, blijkt echter dat 19.300 huishoudens géén beroep doen op de AIO terwijl ze daar wel recht op kunnen hebben. Minister Carola Schouten (CU) voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen heeft nu een conceptregeling gepubliceerd om die groep op te sporen. Bij wijze van proef worden de bestanden van de SVB en uitkeringsinstantie UWV gekoppeld. Het UWV voert de werknemersverzekeringen uit. Door de koppeling hoopt Schouten inzicht te krijgen in het huishoudinkomen van de ouderen die nu een onvolledige AOW krijgen. Als het huishoudinkomen onder de armoedegrens ligt, kunnen deze mensen actief worden benaderd en kan hen de uitkering worden aangeboden.
    Lees het volledige artikel op de website van de Volkskrant
    Meer informatie over AOW en AIO vindt u hier


  • DNB maakt zich zorgen over mensen die digitaal bankieren lastig vinden

    De Nederlandsche Bank maakt zich zorgen over een tweedeling die in de samenleving dreigt te ontstaan rond het betalingsverkeer. Aan de ene kant is het vertrouwen van mensen in het Nederlandse betalingsverkeer over het algemeen groot. Aan de andere kant is er een groep mensen die steeds meer moeite heeft met de doorgaande digitalisering van de betaaldiensten.
    Behalve mensen die geen internet hebben, zijn het vooral ouderen, mensen met een functiebeperking en laaggeletterden die vinden dat het betalingsverkeer erop achteruitgaat, zo stelt DNB in de Visie op Betalen 2022-2025, een analyse van de trends en ontwikkelingen in de betaalmarkt.
    Het bezit van contant geld en ermee kunnen afrekenen worden door DNB gezien als noodzakelijk en belangrijk. In april verschijnt een convenant met banken en belangenorganisaties over contant geld en de communicatie en persoonlijke dienstverlening door banken.
    Kwetsbare groepen ervaren dat betaaldiensten minder toegankelijk en bereikbaar zijn, en zelfstandig betalen in de weg staan. DNB wil ervoor zorgen dat contant geld blijft functioneren als betaalmiddel, ook nu de distributie van bankbiljetten en munten onder druk staat.

    Lees het volledige artikel op de site van de NOS
    Download Visie op Betalen 2022-2025


  • Nederlanders met migratieachtergrond stierven vaker aan corona

    Nederlanders met een migratieachtergrond zijn in het eerste coronajaar naar verhouding vaker overleden aan de gevolgen van covid-19 dan mensen met een Nederlandse achtergrond. Onderzoekers van het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben dat vastgesteld.
    De sterfte was in het eerste coronajaar het grootst onder Marokkaanse Nederlanders. Bij hen was covid-19 de oorzaak van 25 procent van de overlijdensgevallen. Onder de totale bevolking was dat 15 procent.
    Ook Nederlanders met een Turkse, Surinaamse of Indonesische achtergrond overleden relatief vaak aan covid-19. Bij mensen met een Antilliaanse of westerse achtergrond was dat niet het geval.
    De onderzoekers noemen verschillende factoren die een rol kunnen hebben gespeeld bij de hogere coronasterfte onder Nederlanders met een migratieachtergrond: vaker voorkomen van onderliggende aandoeningen zoals diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten, het wonen in grote steden en het hebben van lagere inkomens

    Lees het hele artikel op de site van de NOS.


  • AOW-gat Surinaamse Nederlanders niet gerepareerd, ze krijgen wel een eenmalige tegemoetkoming

    Het kabinet voelt er niets voor het AOW-gat van Surinaamse Nederlanders te dichten. Wel kunnen zij een eenmalig bedrag krijgen, maar dat mag formeel geen verband houden met de AOW. De hoogte van dat bedrag wordt waarschijnlijk wel afhankelijk van de grootte van het AOW-gat: meer geld voor ouderen en minder voor jongeren.
    Minister Schouten van Sociale Zaken werkt aan een regeling waardoor Surinaamse Nederlanders met een AOW-gat een ‘tegemoetkoming’ kunnen krijgen. Hiervoor is in het regeerakkoord geen geld gereserveerd. Dat moet de komende weken tijdens het overleg over de Voorjaarsnota worden vrijgespeeld. Het ministerie van Sociale Zaken laat weten dat het kabinet nog geen besluit heeft genomen. ‘Berichtgeving is nu dus prematuur.’
    Lees het artikel op de site van de Volkskrant.


  • Serie videoportretten van ouderen over sociaal pensioen

    Wat wil jij worden als je met pensioen gaat? We denken vaak wel na over onze financiële situatie als je de pensioenleeftijd bereikt, maar denk je ook na over het netwerk wat overblijft en met wie je het leven samen kleur geeft; je sociaal pensioen. In de serie Sociaalpensioen die Platform Vrijwillige Inzet maakte voor het programma Samen Ouder Worden wordt hier op ingegaan. Waar de een het pensioen als een vrijheid ervaart met een keur aan keuzes, ervaart de ander dit als soms een leegte of als verlies. Vragen over zingeving komen dan naar voren. In deze serie videoportretten vertellen ouderen met verschillende levenspaden en achtergronden vanuit hun persoonlijk perspectief wat ouder worden voor hen betekent.

    Bekijk de videoportretten van Gusta Manusiwa, Huseyin Karabulut en/of  Robby Nankekhan hieronder of ga naar alle videoportretten op YouTube.


  • Verkiezingsdebat migrantenouderen Rotterdam

    Het NOOM, stichting Mara, SPIOR en DSB organiseerden op 7 maart een verkiezingsbijeenkomst in Rotterdam. Doel was aankomende gemeenteraadsleden te informeren over specifieke zaken waar migrantenouderen behoefte aan hebben om hun kwaliteit van leven te vergroten en meer deel te kunnen nemen aan de Rotterdamse samenleving. Met uitzondering van de VVD en GroenLinks waren alle partijen die in Rotterdam meedoen aan de verkiezingen bij de bijeenkomst vertegenwoordigd.
    Serdar Çiçek, Noom Vice-voorzitter opende het debat. Bij het voorbereiden van het debat bleek dat de meeste partijen pas laat aandacht hebben gekregen voor migrantenouderen en in hun verkiezingsprogramma’s niet of nauwelijks aandacht aan deze groep besteedden.
    Dat is best vreemd als je weet dat dat Rotterdam 100 duizend ouderen (65+ers) telt waarvan 30 duizend migrantenouderen zijn. Elk jaar komen daar duizenden migrantenouderen erbij.  Onder 50+ers stijgt het aandeel migrantenouderen elk jaar nog sneller.
    Jeanny Vreeswijk Manusiwa, coördinator zorg en welzijn van Noom verzorgde een inleiding waarbij zij als belangrijkste aandachtspunten voor gemeentelijk beleid m.v.t. migrantenouderen noemde: armoedebestrijding, zorgen voor een passend woon-, zorg- en welzijnsaanbod en bevorderen van (digitale) inclusie. Onder leiding van Ron van Leeuwen, directeur van Mara Rotterdam gingen de vertegenwoordigers van de partijen in debat over deze thema’s en gaven zij aan hoe zij deze thema’s wilden oppakken. Daarbij werd onder meer gesproken over voorlichting en informatie in de eigen taal, het zorgen voor maatwerk, bevorderen van de zelfredzaamheid van migranten en een betere afstemming en samenwerking tussen de gemeente, welzijnsinstellingen en zorginstellingen.
    Download hier het verslag


  • Position paper NOOM over koopkracht ouderen

    De commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer organiseerde op 10 maart een rondetafelgesprek ‘Koopkracht van ouderen’. De commissie wilde graag horen hoe ervaringsdeskundigen de koopkracht ervaren. Daarnaast wilde de commissie informatie opdoen hoe de koopkracht van ouderen verbeterd zou kunnen worden.
    Als input voor de discussie leverde het NOOM een position paper waarin wordt ingegaan op de vaak slechte financiële positie van migrantenouderen en op de oorzaken daarvan. Ook bevat het position paper aanbevelingen voor verbetering van de financiële positie.

    40% van de 65+-huishoudens met een niet-Westerse migratieachtergrond leeft langdurig en structureel onder het bestaansminimum. Onder ouderen die geen migratieachtergrond hebben is dit percentage 2,5% (SEO-rapport nr. 2017-09, gebaseerd op cijfers van het CBS). De grotere armoede onder oudere migranten is o.a. het gevolg van:

    • het vaker hebben van een onvolledige AOW, samen met geen of een heel laag aanvullend pensioen,
    • het vaker hebben van een jongere partner zonder inkomen,
    • het niet of minder vaak aanvragen van inkomensvoorzieningen, zoals huur- en/of zorgtoeslag, AIO en andere voorzieningen,
    • het vanwege de kostendelersnorm gekort worden op de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO),
    • vóór intreding van de AOW-leeftijd reeds langdurig op – of zelfs onder – bijstandsniveau leven, waardoor men géén spaargeld (meer) heeft.

    Om de armoede onder deze groepen te verkleinen doet het NOOM de volgende aanbevelingen:

    • compensatie van het AOW-tekort van voormalige Rijksgenoten, conform het advies van de commissie Sylvester over de tegemoetkoming voor de onvolledige AOW-opbouw van Surinaamse Nederlanders;
    • jongere partnertoeslag: recht op 70% (i.p.v. 50%) AOW voor de gepensioneerde met een jongere partner zonder inkomsten (conform de norm voor alleenstaande AOW-ers);
    • vergoeding van verplichte eigen risico’s en eigen bijdrages voor de laagste inkomensgroepen;
    • indexering van pensioenen en/of koopkrachtverlies van de afgelopen 13 jaar compenseren.

    Ook wijst het NOOM op de noodzaak de toegankelijkheid van regelingen en informatie hierover te vergroten door meer voorlichting en begeleiding in – letterlijk en figuurlijk – de eigen taal, bij voorkeur met inzet van ervaringsdeskundigen en goed op- en begeleide vrijwilligers uit de migrantengemeenschappen.
    Download het Position paper


  • Rotterdam stopt met ‘kostendelersnorm’

    Rotterdam wil een belangrijk deel van de Participatiewet niet langer uitvoeren omdat de wet onacceptabele negatieve gevolgen heeft voor inwoners. Het college van burgemeester en wethouders in Rotterdam kondigde vandaag aan dat het de zogeheten kostendelersnorm per 1 juli 2022 afschaft. Die norm heeft volgens de stad zoveel nadelige effecten dat het beter is ermee op te houden.
    De kostendelersnorm bepaalt dat bijstandsgerechtigden, die samenwonen met iemand die ouder is dan 21 jaar, worden gekort op hun uitkering. Dit omdat de wet er vanuit gaat dat die extra leden van het huishouden ook een inkomen kunnen verwerven.

    De stap van PvdA-wethouder Richard Moti van Werk en Inkomen is opmerkelijk. Het gebeurt namelijk zelden dat een lagere overheid weigert een wet van het Rijk uit te voeren. Maar de stad zegt dat de problemen waarmee burgers worden geconfronteerd door de kostendelersnorm niet meer acceptabel zijn.
    Volgens wethouder Moti leidt de kostendelersnorm tot grote sociale spanningen in gezinnen die het al lastig hebben en kan het zelfs leiden tot dakloosheid onder jongeren. Ouders zouden zich gedwongen voelen hun thuiswonende kinderen, ouder dan 21 jaar, de deur te wijzen. Want blijven deze kinderen thuiswonen, dan dreigt er een korting op de bijstandsuitkering. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan woningen in Nederland, vooral in het goedkopere segment.

    De gemeente heft de kostendelersnorm op per 1 juli 2022, maar gaat vanaf nu al vrijstelling verlenen. Eerder, in 2021, weigerde de gemeente Utrecht al een ander deel van de Participatiewet langer uit te voeren.

    Het kabinet zegt te werken aan een oplossing voor het probleem van de kostendelersnorm, maar die oplossing laat op zich wachten, tenminste tot in 2023. Dat duurt wethouder Moti te lang.

    Lees het volledige artikel op de website van EenVandaag


  • Nieuw Rotterdam – met veerkracht vooruit?!

    10 maart
    In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart zijn er in Rotterdam verschillende fysieke en online debatten.
    ‘Nieuw Rotterdam – Met Veerkracht Vooruit?!’ is de naam van het 12-uur durend verkiezingsprogramma waarin burgemeester Ahmed Aboutaleb, wethouders als Roos Vermeij, Arjan van Gils en Bas Kurvers en verschillende lijsttrekkers donderdag 10 maart terugkijken op de afgelopen jaren maar vooral vooruitblikken op de toekomst van Rotterdam. Het programma begint om 10.00 uur. Meer informatie vind je op VersBeton.

    Meer informatie en aanmelding